
📊 Rapport: meer dan 35% van Marokkanen beschouwt zichzelf als “niet-religieus”
Rabat – Volgens een studie van het platform The African Exponent, gespecialiseerd in Afrikaanse economische en sociale analyses, staat Marokko op de negende plaats van Afrikaanse landen met de meeste burgers die zichzelf als “niet-religieus” omschrijven. Meer dan 35% van de Marokkanen zou zichzelf zo identificeren, terwijl het percentage uitgesproken atheïsten volgens het rapport “verwaarloosbaar” blijft.
Het platform benadrukt dat deze cijfers moeten worden begrepen binnen de context van een land waar de islam stevig verankerd is in de nationale identiteit en wetgeving. De lage cijfers rond uitgesproken atheïsme worden verklaard door de zware sociale gevolgen, maar het feit dat een derde zich niet-religieus noemt, wijst op een groeiende kloof tussen publieke culturele praktijken en persoonlijke overtuiging. Vooral jongeren in Casablanca, Rabat en Marrakech zouden door hoger onderwijs en internationale media een hernieuwde identiteit vormen.
🌍 Noord-Afrika in de kijker
Tunis voerde de lijst aan met 2,2% uitgesproken atheïsten en circa 35% niet-religieuzen. De verklaring wordt gezocht in de erfenis van de seculiere hervormingen van president Habib Bourguiba en de identiteitsdebatten die volgden op de revolutie van 2011. Volgens het rapport uiten jongeren in Tunesië zich vandaag vrijmoediger over een seculiere levensvisie, ondanks blijvende sociale druk.
Egypte bekleedt de zevende plaats, met 0,1% atheïsten en bijna 25% niet-religieuzen, vooral onder jongeren in Cairo, Alexandrië en Gizeh. Libië staat vierde met 0,3% atheïsten en 23,3% niet-religieuzen. Ook Ghana, Congo-Kinshasa, Zimbabwe, Ethiopië en Kenia maken deel uit van de lijst. Nigeria staat tweede in Afrika met 0,4% atheïsten en 5% niet-religieuzen.
📈 Stille verschuivingen
Volgens The African Exponent neemt de zichtbaarheid van niet-religieuze identiteiten vooral toe in Noord-Afrika, terwijl uitgesproken atheïsme marginaal blijft. Ten zuiden van de Sahara liggen de percentages lager, maar ook daar tekenen zich generatieverschillen af waarbij jongeren zich geleidelijk meer openstellen voor seculiere identiteiten.
Het rapport herinnert eraan dat prekoloniaal Afrika grotendeels geen formele religie kende. Met de komst van Arabische en Europese invloeden werd religie een centraal element in de sociale structuren. De recente cijfers zouden echter wijzen op een nieuwe dynamiek waarbij niet-religieuze identiteiten een steeds grotere plaats innemen in de Afrikaanse samenlevingen.
© mnws.be — Alle rechten voorbehouden.




